weby pro nejsevernější čechy

Cyklistický okruh Famberka: výhledy na Kozákov, Bezděz i Bukovec

Cykloturistické okruhy kolem Štěpánky slouží cyklistům v okolí Kořenova. Různou kombinací značených tras tak vzniklo několik různě náročných okruhů. Na těchto trasách si na své přijdou všichni, kteří mají rádi přírodu a výhledy do kraje.

Jméno Famberka v sobě odráží nářečně deformované jméno hory Farnberg — dnešní Kapradník —, kolem které cesta vede. „Cykloturistika se stala v posledních letech masovou, a to i díky velké popularitě elektrokol. S tím souvisí i touha mnohých nacházet trasy, které nejsou tolik využívané. Naším cílem je poskytnout servis v podobě dobrého značení na trasách, které udrží cyklisty mimo citlivé přírodní lokality,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Okruh nazvaný Famberka, popřípadě Flamberka, je svojí délkou 14 kilometrů vhodný i pro rodiny s menšími dětmi. Jedná se o vyhlídkový okruh, který začíná u informačního centra v Kořenově a jeho první část je značena modrou barvou. Kdo ho pojede ve směru hodinových ručiček, musí si dát prvních pár set metrů pozor, jelikož kopíruje silnici I. třídy. Poté se odbočí u bufetu Mastná huba doprava a po dalších pár stech metrech najede na lesní asfaltovou cestu. Značení zde není nijak husté, ale není se třeba obávat, cesta povede sama.

Po necelých osmi kilometrech, během nichž se nalevo otvírají pohledy na harrachovské nádraží, Dolní Kořenov i Harrachov s Čertovou horou, zavede cesta na křižovatku Na Bosně s nádherným výhledem na Krkonoše. Odtud pak dál směrem Na perličku. Po projetí zhruba kilometrové spojky se najede na červeně značenou cyklotrasu, která vede směrem na Hvězdu. Po ujetí přibližně kilometru se po levé ruce naskytne výhled do kraje. Je odsud zleva vidět Český ráj s Kozákovem, v pozadí Bezděz a na pravé straně se tyčí Ještěd. Od chaty Hvězda se vyplatí vyšlápnout si pěšky na tři sta metrů vzdálenou rozhlednu Štěpánka, ze které jsou výhledy do všech stran.

Po průjezdu Příchovic v místech, kde končí asfalt a cesta se má odklonit dolů je dobré popojet ještě asi sto metrů rovně od křížení cest. Naskytne se pohled na kostelík v Tesařově, v pozadí horu Bukovec a skoro celé Jizerské hory. Po kilometrovém sjezdu tato trasa končí zpátky u informačního centra Kořenov.