weby pro nejsevernější čechy

Výhledy a staré lomy aneb křížem krážem kolem Prysku

Výhledy na Lužické hory, České Švýcarsko, České středohoří, ale i obrovský dvoupatrový opuštěný lom na čedičové píšťaly nedaleko slavné Panské skály, zvaný Klučky. To vše a mnoho dalšího nabídne výprava na samý západní okraj Libereckého kraje; vhodná je pro zvídavé, zdatnější turisty.

Lužickohorská krajina je půvabná svými homolovitými kopci a kopečky. Ne nadarmo se stala přitažlivou pro filmaře. Stále se jedná o oblast, která není naštěstí přetížená návštěvníky a je tu stále co zajímavého objevovat,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Od Panské skály, kde se rodily záběry do filmu Pyšná princezna, vede trasa po modré turistické značce směrem na Polevsko v podstatě až k lomu Klučky, jehož stěny tvoří pravidelně vyvinuté svislé kamenné sloupy. Z terasy horního patra lomu a z vrcholku lomové stěny se otevře pěkný výhled na zalesněné kopce mezi Studencem a Jedlovou.

Po modré se jde dál až ke kapličce nad Polevskem. U ní míří cesta po vyšlapané neznačené pěšině přes polevskou louku až na vrchol kopce s výhledem na Lužické hory a Ralskou pahorkatinu. U lesa se napojí žlutá značka a ta zavede pohodlnou cestou až na rozcestí Pod Medvědí hůrkou.

Zde se odbočuje vpravo na zelenou značku, obejde se zleva Stříbrný vrch a dorazí na širokou lesní cestu. Jakmile cesta začne klesat, je třeba dát pozor, na rozcestí opustit zelenou značku a zvolit neznačenou zpevněnou cestu doprava. Po půl kilometru zatáčí cesta doleva a prudce klesá, po dvou kilometrech se dojde do Prysku až ke kostelu a dál na křižovatku turistických tras.

Zpět na Prácheň se jde po žluté turistické značce pozvolna do kopce. Cestou zvou k návštěvě dva významné pískovcové lomy. K lomu, kde je dnes skalní divadlo, míří odbočka zhruba 40 metrů vpravo do lesa za cedulí oznamující konec obce Prysk. Druhý lom je přímo u cesty.