Peera Gynta, dramatickou báseň ve verších o pěti dějstvích, kterou Henrik Ibsen napsal v roce 1867 v Itálii a původně neuvažoval o jejím scénickém uvedení, představí Činoherní studio jako čtvrtou a finální premiéru své 51. sezóny. Režie se ujal Michal Hába a do titulní role spolu s dramaturgyní Terezou Marečkovou obsadili hostujícího Kryštofa Bartoše. V první premiéře se Peer Gynt zahraje na jevišti Činoherního studia v pátek 2. června, v druhé pak pod širým nebem v atriu Muzea města Ústí nad Labem v úterý 6. června.
„Peer Gynt chce uznání, chce být úspěšný, slavný a bohatý, aby to všem ukázal. Je to i dost o dospívání, iniciační záležitost. Chce být i svébytný, ale je nakonec zcela průměrný. Chce být hlavně sám sebou a ve výsledku je jenom sám pro sebe, a to mu stačí – což jsou doslova slova Henrika Ibsena, anebo jeho postavy Feláka z Dovre,“ vykresluje režisér Michal Hába hlavní postavu Ibsenova textu. A doplňuje: „Jenže Gynt tak úplně nedospěje, promarní svůj život, tu sebeimaginaci používá na vytváření vlastního sebeobrazu, který ale nikdy nepromění, protože nikdy nepřevezme žádnou zodpovědnost.“
„Peer Gynt je určitě drama, které si klade hlubší existenciální otázky. Jak mám žít? A musím brát nějaké ohledy? Na koho? Dá se věřit v peníze? Jakou mám v životě zodpovědnost? Kdo a proč mě má rád? Jaký jsem hluboko uvnitř?“ vysvětlila v rozhovoru s dramaturgyní Terezou Marečkovou nordistka Karolína Stehlíková a dodala: „Peer chce být císař, chce mít všechno a nejlépe hned. A nemá žádné zábrany. Svému prospěchu je ochoten obětovat téměř všechno. Také se neumí moc dobře rozhodovat. A když se do něčeho zamotá, místo aby se k tomu postavil čelem, vezme nohy na ramena.“
Režisér Michal Hába do titulní role Peera Selbsta Gynta obsadil Kryštofa Bartoše, divadelního, televizního a filmového herce, s nímž už spolupracoval na inscenaci Jako lvi aneb Sestup a vzestup pana B divadelního kolektivu Lachende Bestien, jehož je Hába uměleckým vedoucím. Hába se v Peeru Gyntovi opřel i o další kolegy, se kterými ho pojí divadelní minulost. Autorkou scény a kostýmů je Adriana Černá, scénickou hudbu, která inscenaci posouvá až ke koncertu, složil Jindřich Čížek. Za svého asistenta si Michal Hába vybral Marka Davida.
V hereckém obsazení pak divák vedle Kryštofa Bartoše najde členy hereckého ansámblu Činoherního studia Andreu Bereckovou, Annette Nesvadbovou, Jana Huška, Jana Plouhara a hostujícího Jindřicha Čížka, který kromě drobných rolí figuruje jako scénický dýdžej.
Henrik Ibsen: Peer Gynt
4. premiéra 51. sezóny Činoherního studia
2. června v 19.00 v Činoherním studiu
6. a 7. června v atriu Muzea města Ústí nad Labem
Režie: Michal Hába
Adaptace textu: Michal Hába a kol.
Dramaturgie: Tereza Marečková
Překlad: Josef Brükner, Josef Vohryzek
Výprava: Adriana Černá
Hudba: Jindřich Čížek
Asistent režie: Marek David
Peer Selbst Gynt: Kryštof Bartoš j.h.
Åse, Solveig, Nicota: Andrea Berecková
Ingrid, Zeleně oděná, Nicota, Ballon, Anitra, Pasažér, Hubený: Annette Nesvadbová
Kovář Aslak, dědek z Dovre, Trumpeterstrale, Kapitán, Kněz: Jan Plouhar
Ženich, Troll, Von Eberkopf, Begriffenfeld, Kuchař, Kluk bez prstu a Knoflíkář: Jan Hušek
Guttorm, Salašnice, Troll: Jindřich Čížek j.h.
(zdroj tisková zpráva ČS, foto Dita Havránková)