weby pro nejsevernější čechy

Krkonošemi na sněžnicích: horské putování v retro stylu

Sněžnice. Kdysi nepostradatelná pomůcka pro toho, kdo chtěl v zimě po zapadaných neschůdných pláních někam dojít, dnes spíše milé retro. Vyzkoušet si chůzi s nimi lze v horách dodnes: půjčovna sněžnic nazvaná SnowWolves se nalézá ve Špindlerově Mlýně, nabízejí je ale i další krkonošské půjčovny lyžařského vybavení. Pokrok ale nelze zastavit: oproti dřívějším dřevěným jsou dnešní sněžnice z duralu, případně plastu.

„Výlet na sněžnicích je pořád tak trochu exotickým způsobem přesunu z místa na místo. Je to ale také návrat do minulosti a možnost uvědomit si, že sněžnice naši předkové neměli pro zábavu, ale pro usnadnění pohybu po horách,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Pláň (1198 metrů) – Černá hora (1299 metrů):12 kilometrů

Od horní stanice lanovky na Pláň se vydáte k Boudě na Rozcestí, sejdete ke Dvorské boudě a po lučních enklávách Zadních Renerovek k chatě Spořitelna a po úbočí Liščí hory směrem k Tetřevím boudám. Pak vás čeká mírné klesání k Peci pod Sněžkou. Minete Lesní boudu a Hrnčířské boudy. U Pražské boudy nad Pecí pod Sněžkou narazíte na rozcestník. Vydejte se vpravo na Černou horu, projedete mimo jiné kolem Kolínské boudy. Krkonošská magistrála vás dále povede kolem vrchu Zrcadla, Černohorských rašelinišť na vrchol Černé hory.

Černá hora (1299 metrů) – Pec pod Sněžkou (779 metrů) – Horní Malá Úpa (1108 metrů):17 kilometrů

Vycházíte od horní stanice lanovky na Černé hoře nad Janskými Lázněmi. Odtud se vydáte kolem Kolínské boudy na rozcestí u Pražské boudy. Tady odbočíte vpravo na Kladenskou cestu přes vrchol Slatinná stráň a kolem pensionu Javorka až do centra Pece pod Sněžkou. Za autobusovým nádražím překročíte řeku Úpu a kolem pensionu Modřanka začnete stoupat nad městečko po vycházkové trase Malé Úpy. Projdete pod Portášovými boudami a Pěnkavčím vrchem do Spáleného Mlýna, v jehož okolí minete mnoho chalup a bud. Odsud vystoupáte až na Horní Malou Úpu.

Černá hora (1299 metrů) – Horní Albeřice (750 metrů) – Horní Malá Úpa (1108 metrů): 25 kilometrů

Cesta je náročnější na převýšení a výrazné klesání a stoupání v úseku Černá hora – Rýchorská bouda. Nabízí návštěvu míst, které nejsou příliš turisticky vytížené, a také možnost výletu na Žacléřsko. Z Černé hory vyrazíte po Krkonošské magistrále přes Velké Pardubické a Krausovy Boudy a sejdete z kopce do Horního Maršova. V obci přejdete hlavní silnici na Pec pod Sněžkou a znovu vystoupáte na hřebeny k Rýchorské boudě. Kolem Rýchorského kříže přes Mravenčí vrch a vrch Čepel doputujete podél hranice do Horních Albeřic, mezi jejíž zajímavosti patří Albeřické lomy, Krakonošova a Celní jeskyně. Protože neustále i když mírně stoupáte, přijde vhod zastavení na Lysečinské boudě, odkud zbývá pouze kousek k cíli. Přejdete přes Cestník, kde odbočíte vpravo stále po Krkonošské magistrále, až dorazíte do Horní Malé Úpy.

Procházku na sněžnicích horským terénem lze podniknout prakticky kdekoliv. Je však třeba respektovat doporučení Horské služby Krkonoše, být opatrní a ohleduplník lidem, okolní přírodě a sněžnicemi neničit upravené běžecké stopy.